Peran Orangtua Dan Guru Pak Dalam Pembentukan Karakter Rohani Anak Di Sdn Cawang 01 Pagi, Jakarta Timur

Juni Wando Purba

Abstract


The study aims to describe the role of PAK's parents and teachers in the formation of children's spiritual characters. The focus of this research is how PAK's parent and teacher roles are in the formation of child's spiritual character. Research was conducted at SDN Cawang 01 Pagi and as a source of data for children's parents, Guru PAK, and a Christian child. Data collection techniques consist of literature reviews, interviews, and documentation. The instruments in this research are interview guidelines, and are denomented. The data analysis technique used in this study is a qualitative data analysis, following the concepts given Miles and Huberman and Spradley. From the results of the analysis of data obtained the conclusion of the parent role in the formation of children's spiritual character in the school Cawang 01 morning, not entirely fulfilled. While the role of teachers PAK SDN Cawang 01 Pagi, has been done with the maximum, namely as educators, counselors, advisers, motivators, evangelists, communicators, and socialization agents and roles in accordance with the demands of the curriculum KTSP.

Keyword: parents, master teacher, spiritual character

References


Alkitab dan Kidung Jemaat. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia, 2010.

Barth Christoph. Teologi Perjanjian Lama I. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2016.

Boehlke Robert R. Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: Dari Plato Sampai IG. Loyola. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2011.

. Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: Dari Yohanes Amos Comenius Sampai Perkembangan PAK di Indonesia, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.

Cully Iris V. Dinamika Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2012.

Edlin Richard J. Hakikat Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.

Henry Matthew. Tafsiran Kitab Amsal. Surabaya: Momentum, 2013.

Homrighausen E.G & Enklar I.H. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2014.

Islamuddin Haryu. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2012.

Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka, 2007.

Kesuma Dharma, Triatna Cepi & Permana H. Johar Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Remaja Rosda karya, 2012.

Kristianto Paulus Lilik. Prinsip & Paktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI, 2006.

Martono Nanang. Metode Penelitian Kuantitatif: Analisis Isi dan Analisi Data Sekunder. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.

Milla John Virgil. Peran Keluarga Dalam Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pertumbuhan Rohani Anak. YAKI, 2012.

Moleong Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.

Pandensolang Welly. Keluarga Kristen Rumah Tuhan: Mengubah Keluarga Anda dari Menang Menjadi Lebih Dari Pemenang. Jakarta: Yayasan Agape Indonesia Press, 2012.

Paterson Robert M. Tafsiran Kitab keluaran. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006

Sadulloh Uyoh. Pedagogik/Ilmu Pendidik. Bandung: Alfabeta, 2010.

Salahuddin Anas & Irawanto Alkrienciehie. Pendidikan Karakter: Pendidikan Berbasis Agama & Budaya Bangsa. Bandung: Pustaka Setia, 2013.

Samani Muchlas & Hariyanto . Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2016.

Setiawani Mary Go. Menerobos Dunia Anak. Bandung: Kalam Hidup, 2000.

Seymour Jack L. Memetakan Pendidikan Kristiani: Pendekatan- Pendekatan Menuju Pembelajaran Jemaat. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2016.

Shelly Judith Allen. Kebutuhan Rohani Anak: Pedoman Untuk Orangtua, Guru, dan Perawat. Bandung: Kalam Hidup, 1982.

Sidjabat B.S. Mengajar Secara Profesional. Bandung: Kalam Hidup, 2014.

Singgih Yulia. Asas-asas Psikologi Keluarga Idaman. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2002.

Sitanggang Sariaman &Manullang Rusel. Buku Pegangan Guru Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: Egrateia Putra Jaya, 2009.

Sitompul Einar M. Perjalanan Sarat Muatan: Buku 1. Jakarta: UPI STT Jakarta, 2014.

. Perjalanan Semua Mendayung: Buku 2. Jakarta: UPI STT Jakarta, 2014.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D. Bandung: ALFABETA, 2010.

Sukardi. Metodologi penelitian pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Suwandi & Basrowi. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Walker D.F. Konkordansi Alkitab. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.

Widyapranawa S.H. Pendidikan Kepribadian Diri Sendiri. Yogyakarta: Taman Pustaka Kristen, 2008.

Yates John & Yates Susan Alexander. Mendidik Anak Untuk Memiliki 8 Karakter Utama. Yogyakarta: ANDI, 2013.

https://ahmadbinhandal.wordpress.com/2014/04/27/perihal-keunggulan-dan-kelemahan-kurikulum-2013/

http://www.kompasiana.com/marisasnia/perbandingan-kurikulum-ktsp-2006-dan-kurikulum-2013_54f98564a3331157628b48d7




DOI: https://doi.org/10.51689/it.v5i1.153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





Program Studi Pendidikan Agama Kristen, Fakultas Ilmu Pendidian Kristen, Institut Agama Kristen Negeri Ambon
Jl. Galala Atas, Halong, Kec. Baguala, Kota Ambon, Maluku
Tel: (021) 82744698. Email: [email protected]
Kontak Person/Whatsapp : +62 852-4300-8209

P-ISSN 2339-0573
E-ISSN 2723-1917