Konstruksi Kerangka Konseptual Peranan Roh Kudus dalam PAK Menggunakan Taksonomi Bloom yang Diperbarui

Hanny Setiawan, Yonatan Alex Arifianto

Abstract


A learning process is aimed toward outcomes.  The desired outcomes are the initial point to construct the proper conceptual framework to describe the theoretical foundation of research. Spirituality and spiritual behaviour are two outcomes that Christian Education thinkers agreed upon from Old Testament to now. The meeting between Greeco-Roman and Jewish culture had somewhat changed the trajectory of how Christian Education developed. The Greek cognitive-based learning has influenced the initial Christian Education which is Jewish learning system. This article attempts to describe how spirituality, spiritual behaviour, and spiritual knowledge serve as the ultimate outcomes of Christian Education. The description will fit with the role of the Holy Spirit in the overall process of Christian Education in any given scope. As a result, this article will construct a conceptual framework that can be utilized further to design a biblical curriculum that is not merely cognitively measurable but also to provide an intentional outcome of spirituality and spiritual behaviour.  The revised Bloom’s taxonomy will be used to bridge both worlds: the cognitive, and non-cognitive.  In conclusion, this article shows that the supernatural work of Holy Spirit is not against the natural work of Holy Spirit through teacher and student relationships in Christian Education, but both work together. 

 

Abstrak

Proses pembelajaran ditujukan untuk mencapai suatu hasil. Hasil yang diinginkan merupakan titik awal untuk membangun kerangka konseptual yang tepat untuk mendeskripsikan landasan teoritis sebuah penelitian. Spiritualitas dan perilaku spiritual adalah dua hasil yang disepakati oleh para pemikir pendidikan Kristen dari zaman Perjanjian Lama hingga sekarang. Pertemuan antara budaya Yunani-Romawi dan Yahudi telah mengubah lintasan (trajectory) Pendidikan Kristen berkembang. Pembelajaran berbasis kognitif Yunani telah mempengaruhi sistem pembelajaran Yahudi. Artikel ini mencoba untuk menjelaskan bagaimana spiritualitas, perilaku spiritual, dan pengetahuan spiritual berfungsi sebagai hasil akhir dari Pendidikan Kristen. Hasil akhir tersebut dapat menggambarkan secara konseptual peran Roh Kudus dalam keseluruhan proses Pendidikan Kristen dalam lingkup apa pun. Sebagai hasil akhir, artikel ini akan menyajikan bangunan kerangka konseptual yang dapat digunakan lebih jauh untuk merancang kurikulum alkitabiah yang tidak hanya dapat diukur secara kognitif, tetapi juga untuk memberikan hasil yang disengaja dari spiritualitas dan perilaku spiritual. Taksonomi Bloom yang telah direvisi akan digunakan untuk menjembatani kedua dunia: kognitif dan non-kognitif.  Artikel ini menunjukkan bahwa pekerjaan supernatural Roh Kudus tidak bertentangan dengan pekerjaan alami Roh Kudus melalui hubungan guru dan murid dalam pendidikan Kristen, tetapi keduanya bekerja sama.


Keywords


Roh Kudus, Pendidikan Agama Kristen, Taksonomi Bloom, Spiritualitas,

Full Text:

PDF

References


Adom, Dickson., and Adu..Agyem. Hussain, Emad.Kamil. and Joe. “Theoretical and Conceptual Framework : Mandatory Ingredients Theoretical and Conceptual Framework : Mandatory Ingredients.†International Journal of Scientific Research 7, no. 1 (2018): 93–98. https://www.researchgate.net/publication/322204158%0ATHEORETICAL.

Basuki, Kasih Haryo. “Pengaruh Kecerdasan Spiritual Dan Motivasi.†Jurnal Formatif, 2015.

Bibleworks, BibleWorks ceased operation as a provider of. “BibleWorks,†2018.

Budiayana, Hardi. Pendidikan Orang Dewasa - Suatu Tinjauan Pendidikan Kristen Orang Dewasa Dari Sudut Pandang Alkitab, Psikologi, Dan Strategi Pengajaran. Ke-1. Surakarta: STT Berita Hidup, 2018.

Budiyana, Hardi. Dasar-Dasar Pendidikan Agama Kristen. Cetakan ke. Surakarta: STT Berita Hidup, 2017.

———. “Roh Kudus Dalam Proses Pembelajaran Pendidikankristen Mewujudkan Pengajaran Kristen Yang Mengandung Nilai Kekal.†Jurnal Teologi Berita Hidup 1, no. 1 (2018): 57–77. https://doi.org/10.38189/jtbh.v1i1.5.

Chan, Simon. Spiritual Theology. Yogjakarta: Andi Offset, 2002.

Erickson, Milliard J. Christian Theology. Grand Rapids, MI: Baker Book House, 2002.

Fanani, Moh. Zainal. “Strategi Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS) Dalam Kurikulum 2013.†Edudena: Journal of Islamic Religious Education 2, no. 1 (2018): 57–76.

Gidion, Gidion. “Karya Roh Kudus Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia (Sdm).†Shift Key : Jurnal Teologi Dan Pelayanan 7, no. 1 (2017). https://doi.org/10.37465/shiftkey.v7i1.9.

Hamzah, Amir. Metode Penelitian Kepustakaan Library Research - Kajian Filosofis, Aplikasi, Proses, Dan Hasil Penelitan. Revisi. Malang: Literasi Nusantara, 2020.

Huda, Nurul. “Manajemen Pengembangan Kurikulum.†Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 2 (2017): 52–75. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i2.113.

Indarini, Endang, Tri Sadono, and Maria Evangeli Onate. “Pengetahuan Metakognitif Untuk Pendidik Dan Peserta Didik.†Satya Widya 29, no. 1 (2013): 40. https://doi.org/10.24246/j.sw.2013.v29.i1.p40-46.

Jayendra, Putu Sabda. “Konstruksi Level Pengetahuan Metakognitif Dalam Pembelajaran Agama Hindu.†Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu 5, no. 2 (2018). https://doi.org/10.25078/gw.v5i2.638.

Krathwohl, David R. “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview.†Theory into Practice 41, no. 4 (2002): 212–19. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104.

Lie, Heryanto David. “Penggenapan Progresif Misi Allah Dalam Kisah Para Rasul 1:8.†Jurnal Jaffray, 2017. https://doi.org/10.25278/jj71.v15i1.235.

Marzano, Robert J, and John S Kendall. Designing & Assessing Educational Objectives: Applying the New Taxonomy. Designing and Assessing Educational Objectives, 2008.

Naugle, David K. Wawasan Dunia Sejarah Sebuah Konsep. Surabaya: Penerbit Momentum, 2010.

Noor, Fu`ad Arif. “Metakognisi Dalam Pembelajaran RA.†Aá¹£-á¹¢ibyÄn: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2016.

Nugraha, S. A. “Konsep Dasar Pendidikan Karakter.†AL-MUNAWWARAH : Jurnal Pendidikan Islam, 2016.

Pazmino, Robert W. Fondasi Pendidikan Kristen - Sebuah Pengantar Dalam Perspektif Injili. Edited by Redaksi BPK Gunung Mulia. Ke-3. Bandung: STT Bandung, 2016.

Pradipta, Dio A. “Peristiwa Pentakosta Dipandang Dari Perspektif Teologi Yang Transformatif.†Matheo : Jurnal Teologi/Kependetaan 10, no. 1 (2020): 12–22. https://doi.org/10.47562/matheo.v10i1.98.

Purwanto, Fredi, and Rini Wulandari. “Implementasi Kecerdasan Spiritual Bagi Pendidikan.†Missio Ecclesiae 9, no. 1 (2020): 95–112.

Riyana, Cepi. “Komponen-Komponen Pembelajaran.†Komponen-Komponen Pembelajaran, 2011, 1–63.

Rouw, Randy Frank. “Tugas Roh Kudus Dalam Misi Berdasarkan Kitab Kisah Para Rasul.†Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH) 1, no. 1 (2019): 99–109. https://doi.org/10.37364/jireh.v1i1.7.

Sheet, Jonathan. The River Runs. Singapore: Armour Publishing, 2019.

Siahaan, Harls Evan R. “Refleksi Konsep Proto Logos Lukas Dalam Membangun Dan Meningkatkan Kegiatan Publikasi Ilmiah Di Lingkungan Sekolah Tinggi Teologi.†BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual 1, no. 2 (2018): 138–52. https://doi.org/10.34307/b.v1i2.61.

Wijaya, Hengki. Strategi Menulis Jurnal Untuk Ilmu Teologi. Edited by Sonny Eli Zaluchu. Semarang: Golden Gate Publishing, 2020.

Wulanata, Imanuel Adhitya. “Peran Dan Karya Roh Kudus Serta Implikasinya Terhadap Pengembangan Pribadi Dan Kualitas Pengajaran Guru Kristen [Roles and Work of the Holy Spirit and the Implications for the Personal Development and Teaching Quality of Christian Teachers].†Polyglot: Jurnal Ilmiah, 2018. https://doi.org/10.19166/pji.v14i1.326.

Yao Tung, Khoe. Filsafat Pendidikan Kristen - Meletakkan Fondasi Dan Filosofi Pendidikan Kristen Di Tengah Tantangan Filsafat Dunia. Yogjakarta: Penerbit Andi, 2013.




DOI: https://doi.org/10.37196/kenosis.v7i2.226

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kenosis Telah Terdaftar Pada Situs:

   Psikostudia : Jurnal Psikologi Indexing by :



This work is licensed under a

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright © Kenosis: Jurnal Kajian Teologi 2015-2022. All Rights Reserved.