Terorisme dan Anak Muda: Studi tentang Rekrutmen Jejaring Terorisme dalam Perspektif Eksistensialisme Jean Paul Sartre

Faizal Yan Aulia, Rr. Siti Murtiningsih

Abstract


This article explores the changes that occur in terrorism networks, especially related to changes in recruitment targets. These changes are observed in the perspective of Jean Paul Sartre's existentialism. This article aims to find out the changes that occur in the terrorism network in relation to the methods and targets of recruitment and how the changes are interpreted in the context of Jean Paul Sartre's existentialism. There are four aspects of changes that occur in terrorism, namely organization, means of propaganda, targets of recruitment and targets of action. The younger generation involved in terrorist networks can be seen as an attempt to realize a full self-existence as a result of the denial or denial of the existence of others.

Abstrak

Artikel ini mengeksplorasi perubahan-perubahan yang terjadi di dalam jaringan terorisme, terutama terkait dengan perubahan sasaran rekrutmen. Perubahan-perubahan ini dilihat dalam perspektif eksistensialisme Jean Paul Sartre. Tujuan dari artikel ini adalah untuk mengetahui perubahan-perubahan yang terjadi di dalam jaringan terorisme dalam kaitannya dengan metode dan sasaran rekrutmen serta bagaimana perubahan-perubahan ini ditafsirkan dalam konteks eksistensialisme Jean Paul Sartre. Ada empat aspek perubahan yang terjadi di dalam terorisme, yaitu organisasi, sarana propaganda, sasaran perekrutan dan sasaran aksi. Generasi muda yang terlibat dalam jaringan terorisme dapat dipandang sebagai suatu upaya untuk mewujudkan eksistensi diri yang sepenuhnya sebagai hasil dari penegasian atau penyangkalan atas eksistensi yang lain.


Full Text:

PDF

References


Agus Tri Haryanto. “Pengguna Internet Indonesia Didominasi Milenial.†detiknet, May 5, 2019. https://inet.detik.com/telecommunication/d-4551389/pengguna-internet-indonesia-didominasi-milenial.

Azis, Abdul. Politik Fundamentalis: Majelis Mujahidin Indonesia Dan Cita-Cita Penegakan Syari’at Islam. Yogyakarta: Institute of International Studies, 2011.

Bakker, Anton. Ontologi Atau Metafisika Umum. Yogyakarta: Kanisius, 1992.

Bakker, Anton, and Achmad Charris Zubair. Metode Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Kanisius, 1990.

Bakti, Agus Surya. Merintis Jalan Mencegah Terorisme (Sebuah Bunga Rampai). Jakarta: Semarak Lautan Warna Press, 2014.

Bertens, Kees. Filsafat Barat Kontemporer: Prancis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2001.

Christian J. Onof. “Sartre, Jean Paul: Existentialism | Internet Encyclopedia of Philosophy.†Internet Encyclopedia of Philosophy. Accessed July 2, 2021. https://iep.utm.edu/sartre-ex/#SH3b.

Herman, and Feri Awan Hidayat. “APJII: Pengguna Internet Di Indonesia Capai 196,7 Juta.†Berita Satu, November 9, 2020. https://www.beritasatu.com/digital/696577/apjii-pengguna-internet-di-indonesia-capai-1967-juta.

Humas Kemenko Polhukam RI. “Perguruan Tinggi Berperan Lawan Radikalisme Dan Terorisme,†22018. https://polkam.go.id/perguruan-tinggi-berperan-lawan-radikalisme-dan-terorisme/.

Hurlock, Elizabeth B. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga, 1996.

Mbai, Ansyaad. Dinamika Baru Jejaring Teror Di Indonesia. Jakarta: Squad Publishing, 2014.

O’Donnell, Kevin. Sejarah Ide-Ide. Yogyakarta: Kanisius, 2009.

Popper, Karl R. Masyarakat Terbuka Dan Musuh-Musuhnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Wishnugroho Akbar. “BIN Ungkap 39 Persen Mahasiswa Terpapar Radikalisme.†CNN Indonesia, April 28, 2018. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20180429023027-20-294442/bin-ungkap-39-persen-mahasiswa-terpapar-radikalisme.




DOI: https://doi.org/10.37196/kenosis.v7i1.248

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kenosis Telah Terdaftar Pada Situs:

   Psikostudia : Jurnal Psikologi Indexing by :



This work is licensed under a

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright © Kenosis: Jurnal Kajian Teologi 2015-2022. All Rights Reserved.