Perubahan Agama Minahasa dan Kekristenan dalam Konstruksi Perjumpaan Simbol Sakral pada Ritual di Watu Pinawetengan

Hun Johanis A. Pinatik, Izak Y. M. Lattu, Rama Tulus Pilakoannu

Abstract


This article aims to explore the conversion of Minahasa and Christianity religion through mutually constructed efforts carried out by the community of ritual practitioners in Watu Pinawetengan. This research focuses on the mutual change between Minahasa religion and Christianity in rituals through the construction of a symbolic encounter by the ritual-playing community at Watu Pinawetengan. For ritual practitioners, Watu Pinawetengan is a sacred place Tou Minahasa (Minahasa man) that is located in North Sulawesi Province, Minahasa Regency. Individuals in a community construct the meaning of each symbol, thus creating a paradigm of religion. Sacred symbols refer to the essence of a belief in religion, so it is crucial in describing the existence of a religion. The data is taken through the use of qualitative methods by conducting observations, interviews, library studies, and documentary studies. The findings of this study show that changes in sacred symbols in rituals have been constructed in Minahasa and Christian discourses, resulting in a mutual change in both religions. Change occurs dialectically and is strengthened by the legitimacy of the ancestral spirit.

Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk menggali perubahan agama Minahasa dan Kristen melalui upaya saling mengonstruksi yang dilakukan oleh komunitas pelaku ritual di Watu Pinawetengan. Fokus penelitian pada perubahan bersama, antara agama Minahasa dan Kristen dalam ritual melalui konstruksi perjumpaan simbol oleh komunitas pelaku ritual di Watu Pinawetengan. Bagi pelaku ritual, Watu Pinawetengan merupakan tempat sakral Tou Minahasa (manusia Minahasa) yang berada di Provinsi Sulawesi Utara, Kabupaten Minahasa. Individu-individu dalam komunitas mengonstruksi makna dari setiap simbol sehingga menciptakan paradigma fundamen tentang agama. Simbol sakral merujuk pada esensi dari suatu kepercayaan dalam agama, sehingga bersifat krusial dalam menggambarkan eksistensi suatu agama. Data diambil melalui penggunaan metode kualitatif dengan melakukan observasi, wawancara, studi pustaka, dan studi dokumenter. Temuan dari studi ini memperlihatkan perubahan simbol sakral dalam ritual telah dikonstruksi dalam diskursus agama Minahasa dan Kristen, sehingga mengakibatkan perubahan bersama pada kedua agama tersebut. Perubahan terjadi secara dialektis dan diperkuat dengan legitimasi roh leluhur. 



Keywords


Perubahan agama, Simbol sakral, Ritual, Minahasa, Kristen, Konstruksi sosial

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Rulan. Metode Peneliatian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Arkoun, Mohammade. Orientalisme vi a Vis Oksidentalisme. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2008.

Berger, Peter L. Langit Suci: Agama Sebagai Realitas Sosial. Terj. Hart. Jakarta: LP3ES, 1991.

Berger, Peter L, and Thomas Luckmann. “Tafsir Sosial Atas Kenyataan: Risalah Tentang Sosiologi Pengetahuan, Terj.†Hasan Basari. Jakarta: LP3ES, 1990.

Budiawan. Ambivalensi Post-Kolonialisme Membedah Musik Sampai Agama Di Indonesia. Yogyakarta: Jalasutra, 2010.

Cave, David. Mircea Eliade’s Vision for A New Humanism. New York: Oxford University Press, 1993.

David E. F. Henly. “Nationalism And Regionalism In A Colonial Context Minahasa In The Dutch East Indies.†Australian National University, 1992.

Edward W. Said. Orientalisme. Terj. Asep. Bandung: Pustaka, 2012.

Eliade, Mircea. Sacred and The Profane: The Nature of Religion. New York: A Harvest Book, 1956.

Eller, Jack D. Introducing Anthropology of Religion. New York: Routledge, 2007.

Geertz, Clifford. The Interpretation of Cultures. New York: Basic books, 1973.

Graafland, N. Minahasa, Negeri, Rakyat, Dan Budayanya. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti, 1991.

Jacobsen, Michael. “On the Question of Contemporary Identity in Minahasa, North Sulawesi Province, Indonesia.†Asian Anthropology 1, no. 1 (2002): 31–58.

Jung, Carl G. Manusia Dan Simbol-Simbol. Yogyakarta: Basabasi, 2018.

Lattu, Izak Y.M. “Teologi Tanpa Tinta: Mencari Logos Melalui Etnografi Dan Folklore.†In Membangun Gereja Sebagai Gerakan Yang Cerdas Dan Solider, edited by Fransiskus Purwanto and Agustinus Tri Edy Warsono. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press, 2020.

Lattu, Izak Y M. “Orality and Ritual in Collective Memory: A Theoretical Discussion.†Jurnal Pemikiran Sosiologi 6, no. 2 (n.d.): 94–111.

Mawuntu, Marhaeni L. “Penetrasi Kekristenan Terhadap Agama Lokal Minahasa.†In Agama Dan Budaya Nusantara Pasca Kristenisasi, edited by Izak Y.M. Lattu and Tedi Kholiludin. Semarang: Lembaga Studi Sosial dan Agama Press, 2020.

Menzies, Allan. Sejarah Agama Agama: Studi Sejarah, Karakteristik Dan Praktik Agama-Agama Besar Di Dunia. Terj. Dion. Yogyakarta: Forum, 2014.

Meyer, Birgit. “Christianity and the Ewe Nation: German Pietist Missionaries, Ewe Converts and the Politics of Culture.†Journal of Religion in Africa 32, no. 2 (2002): 167–99.

Michel Foucault. Power/Knowledge: Wacana Kuasa/Pengetahuan. Terj. Yudi. Yogyakarta: Benteng Budaya, 2002.

Morris, Brian. Antropologi Agama: Kritik Teori-Teori Agama Kontemporer. Yogyakarta: AK Group, 2003.

Pals, Daniel L. Seven Theories of Religion: Tujuh Teori Agama Paling Komprehensif. Terj. Inyi. Yogyakarta: IRCiSoD, 2012.

Pinontoan, Denni H. R. “Walian Dan Tuang Panditaâ€: Perjumpaan Agama Minahasa Dan Agama Kristen Pada Abad XIX. Yogyakarta: Pustaka Pranala, 2019.

Pinontoan, Denni H.R. “Agama (Tua) Minahasa Dalam Mitos, Ritus, Dan Kultus.†In Agama Dan Kepercayaan Nusantara, edited by Sumanto Al Qurtuby and Tedi Kholiludin. Semarang: Lembaga Studi Sosial dan Agama Press, 2019.

Renwarin, Paul R. Matuari Wo Tona’as Jilid 1. Jakarta: Cahaya Pineleng, 2007.

Sen, Amartya. Kekerasan Dan Identitas. Terj. Arif. Tanggerang Selatan: Margin Kiri, 2016.

Sopacoly, Mick Mordekhai, Izak Y M Lattu, and Ebenhaizer I Nuban Timo. “Sakralitas Waruga: Situs Suci Dan Identitas Kultural Masyarakat Minahasa.†FIKRAH 7, no. 2 (2019): 217–42.

Sugiharto, Bambang. Kebudayaan Dan Kondisi Post-Tradisi: Kajian Filosofis Atas Permasalahan Budaya Abad Ke-21. Yogyakarta: Kanisius, 2019.

Supit, Benyamin, and Matulandi Supit. Asal Usul Minahasa. Yogyakarta: Pustaka Pranala dan Lintang Rasi Aksara Books, 2019.

Sutrisno, Mudji, and Hendar Putranto. Teori-Teori Kebudayaan. Kanisius, 2005.

Tular, David H. “Opoisme†Teologi Orang Minahasa. Tomohon: Letak Study Institute on Religion and Culture, 1993.

Tumbelaka, Gratciadeo, Izak Y M Lattu, and David Samiyono. “Negosiasi Identitas Kekristenan Dalam Ritual Kampetan Di Watu Pinawetengan Minahasa.†Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology) 6, no. 1 (n.d.): 1–9.

Turner, Bryan S. Relasi Agama Dan Teori Sosial Kontemporer. Terj. Inyi. Yogyakarta: IRCiSoD, 2012.

Weichart, Gabriele. “Identitas Minahasa: Sebuah Praktik Kuliner.†Jurnal Antropologi Indonesia 74 (2004).




DOI: https://doi.org/10.37196/kenosis.v7i2.391

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kenosis Telah Terdaftar Pada Situs:

   Psikostudia : Jurnal Psikologi Indexing by :



This work is licensed under a

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright © Kenosis: Jurnal Kajian Teologi 2015-2022. All Rights Reserved.